HOME - ENGLISH - Route & Contact

OV Saal, Amsterdam

kw16
KW 20
KW 33
KW 25_1
KW 25_2
OV SAAL
OV Saal 09
KW15_01
KW15_02
KW15_03
OV_Saal 10
 
kw16

Dit spoorproject bestaat uit een aantal ingrepen in de bundel te Amsterdam en Amsterdam-Oost. Per ingreep treffen we steeds een andere situatie en andere omgevingsfactoren aan. Gekozen is daarom voor een specifieke vormgevingsbenadering per situatie en dus niet voor een lijnbenadering waarbij alle kunstwerken per definitie familie zijn. De ontwerpen zijn integraal vormgegeven binnen de randvoorwaarden van het project, dus inclusief hekwerken, geluidschermen en dergelijke. Door de kunstwerken zo minimaal mogelijk te dimensioneren optimaliseren we de daglichttoetreding op maaiveld. De onderzijde van de kunstwerken wordt steeds in een gesloten constructie afgewerkt. Zorgvuldig wordt rekening gehouden met de onderhoudbaarheid en het duurzaam verouderen van de kunstwerken. Voor kunstwerken in het stedelijk gebied zal de beleving van langzaam verkeer de aandacht krijgen: de onderzijde van de bruggen zal glad en gesloten worden uitgevoerd. De kunstwerken verminderen de lichttoetreding op maaiveld, daarom zijn zo slank mogelijke constructies ontworpen.

Beethovenstraat – kunstwerk 15, enkelspoorviaduct
Hier wordt een enkel dek toegevoegd aan de bundel. Deze brug is ontworpen als een horizontale balk, met een gladde afwerking. De knik in de randelementen geeft een slanke vorm en de speciale afgeronde randligger zorgt voor een vloeiende overgang naar de onderzijde van het dek. Door toepassing van minimaal gedimensioneerde ronde kolommen zijn zicht en sociale veiligheid optimaal. De randelementen zijn voorzien van een reliëf patroon waardoor vervuiling minder opvalt. De landhoofden zijn als ondersteuningen vormgegeven, de randelementen lopen door.

Europaboulevard – kunstwerk 16, dubbelsporig viaduct
Dit ontwerp betreft uitsluitend de dekken en steunpunten. Deze zijn ontworpen in overleg met Studio SK, die het station (hal op maaiveld en bescheiden overkapping) ontwerpen. Het spoorviaduct is een glad afgewerkt horizontaal element. De afschuining van het glazen geluidscherm moet 15 graden zijn om aan de geluidseisen te voldoen, en deze hoek is in de rest van het ontwerp doorgezet. De randelementen hebben een knik en de randbalken zijn afgerond, waardoor een glad geheel ontstaat en de ruwbouw ook kwaliteit toevoegt aan het beeld. De steunpunten zijn met hun afrondingen een eigentijdse knipoog naar het bestaande.

Amstel – kunstwerk 20, dubbelsporig viaduct
De nieuwe brug is als geheel ontworpen conform de bestaande bruggen, zodat een trio ontstaat. Nieuw is wel dat op de bestaande spoorbrug een glazen geluidscherm komt van 1m hoog en op de nieuwe spoorbrug een van 2m hoog. De randen van de brug zijn gelijkend op de bestaande brug ontworpen en dat geldt ook voor de hekwerken en landhoofden.

Pergola A10 – kunstwerk 25, dubbelsporig viaduct.
Een nieuw tweesporig viaduct wordt aangelegd ten zuiden van het bestaande. Dit viaduct kruist de zuidbaan van de A10, waarbij is gekozen voor een pergola constructie die licht en zicht op de A10 brengt. De pergola is constructief een uitdaging omdat de vrije hoogte van de constructie beperkt is en diverse overgangsconstructies noodzakelijk zijn. Qua vormgeving is er voor gekozen om waar mogelijk ‘kopie bestaand’ toe te passen.