HOME - ENGLISH - Route & Contact

Trekfietsviaduct, Den Haag

trekfiets 01
trekfiets 02
trekfiets 03
trekfiets 04
trekfiets 05
trekfiets 06
 
 
trekfiets 01

Dit fietsviaduct is ons tenderontwerp voor het Trekfietsviaduct in de Gemeente Den Haag, in samenwerking met BAM Infraconsult en PT Structural. Het is onderdeel van het Trekfietstracé door de Vlietzone. Het viaduct over de A4 wordt de verbindende schakel tussen Ypenburg en Den Haag voor het langzame verkeer. Wat eerst losse werelden waren wordt nu voor de fietser een interessante reis door 3 verschillende landschappen. Het Ypenburgse wonen, het snelweglandschap van de A4 en de Vlietzone.

Door de bijzondere vormgeving van het viaduct wordt een binnen-en buitenwereld gecreëerd. Daarmee wordt het verschil in maat en schaal tussen de wereld van de fietser en het snelweglandschap overbrugd. Transparante vlakken in het robuuste vakwerk bieden de fietser vergezichten over het rechtlijnige snelweglandschap met zijn imposante groene geluidswallen. Door de V-vorm van de vakwerkconstructie voelt de fietser direct de lucht en het licht van het buitengebied en kan het viaduct minimaal steunen tussen de rijbanen van de A4. Op die manier wordt de autonomie van de fietser verbeeld.

Een doorgaande vakwerkconstructie van circa 160 meter lang rust op drie steunpunten. De constructie wordt in één geheel op locatie samengesteld en in één geheel ingereden, zodat er geen naden in het midden van het viaduct komen. Ons ontwerp combineert in één gebaar: constructie, vorm en functionaliteiten. Materiaalgebruik en vormfamilie zijn doorgezet in hoofdspant, balusters, steunpunten en schermen. Door het gebruik van weervast cortenstaal en in de detaillering van de onderdelen is het ontwerp duurzaam, onderhoudsarm en herbruikbaar. Kenmerkend is het ‘gaasdoek’ dat als comfortscherm geïntegreerd is in de driehoeken van het vakwerk van de hoofdoverspanning. Doordat het spant als hoofddraagconstructie fungeert voor zowel het comfortscherm aan de buitenzijde als het vandalisme-scherm met valbeveiliging aan de binnenzijde ontstaat er een geïntegreerd ingetogen geheel dat als één architectonisch gebaar dient.

Het ontwerp is zelfvoorzienend en energieneutraal door het toegepaste duurzame verlichtingsconcept. Op de bovenzijde van het spant is een strook zonnepanelen ontworpen die geheel voorziet in de stroomopwekking van het viaduct. Omdat het spant een schuinstand heeft van 20 graden zijn de panelen vrijwel optimaal georiënteerd op de zon.