Op vier locaties in Nederland wil Nedtrain een onderhoudsgebouw voor treinen realiseren. De tender omvat twee locaties, Utrecht en Den Haag.
Het ingediende ontwerp is strak en eigentijds vormgegeven. Het 200 meter lange gebouw omvat een onderhoudshal voor treinen en kantoorruimten met een magazijn. Dit lange volume hebben we in één eenvoudige Z-beweging gevat met aan de ene kant de hal en aan de andere kant het kantoor. Dit eenvoudige concept levert een krachtig beeld op.
Het gebouw doet denken aan een massief stootblok waartegen de trein tot stilstand komt. Aan de ene zijde van het gebouw rijdt de trein door een grote glazen deur de lichte hal binnen, aan de andere zijde eindigt dit in een stevig volume van baksteen, dat als stootblok lijkt te dienen.
Vanuit langsrijdende treinen is de firmanaam in grote letters op de gevel goed zichtbaar. Een driedeling in de hoogte en een doorgaand ritme van ramen en vluchtdeuren in de plint van het gebouw zorgen ervoor dat dit langgerekte volume maat en schaal krijgt. De reeks ramen is een referentie naar de dwarsliggers in de spoorbaan.
Het lange gebouw is gemaakt van een antraciet kleurige staalplaat met een grove profilering dat past bij de maat van het gebouw. De onderhoudshal is licht en voorzien van polycarbonaat en witte staalplaat. Het translucente polycarbonaat geeft een prettig werkklimaat in de hal en de ramen in de zijgevel zorgen voor contact met de buitenwereld.
De treintoegang op de kop van hal steekt naar buiten en is tevens voorzien van polycarbonaat. Het kantoor is in tegenstelling tot de hal zwaar aangezet door de zwarte baksteen met een strakke horizontale belijning. In dat volume zitten kantoorruimten en een magazijn. We hebben sobere kleuren gebruikt zodat het gebouw niet detoneert met de industriële omgeving. Wel hebben we contrast gezocht in lichte en donkere kleuren en hebben we een zorgvuldige detaillering toegepast.
Het ontwerp is tot stand gekomen met de vakgroepen Installatietechniek, Constructie en Duurzaam Bouwen van BAM Advies & Engineering. We gaan hierbij voor het BREEAM Excellent certificaat. Zo zijn ontwerp- en materiaalkeuzes getoetst aan onze Life Cycle Costing ontwerprichtlijnen.
Dit komt tot uitdrukking in de hoge eis wat betreft de RC-waarde van de gevel. Het dak heeft een lichtgrijze PVC dakbedekking en is voorzien van zonnecollectoren. De hal is onderverdeeld in vier klimaatzones, waarbij de zones apart verwarmd kunnen worden door helderstralers.
De regio heeft in de tenderfase al co-makers aangehaakt en die hebben zich ook aan de prijzen gebonden. Door een vroegtijdige en intensieve samenwerking in combinatie met onze creativiteit werd het scherpe plafondbudget van de klant gehaald. Momenteel wordt het ontwerp verder uitgewerkt door BAM Advies & Engineering.
Eind 2013 is het Technisch Centrum opgeleverd
bron video: NedTrain / foto's: Arjan Vrieze
'/>BAM Utiliteitsbouw regio's Utrecht en Den Haag hebben de tender voor NedTrain gewonnen waarvoor wij het ontwerp hebben gemaakt.
Op vier locaties in Nederland wil Nedtrain een onderhoudsgebouw voor treinen realiseren. De tender omvat twee locaties, Utrecht en Den Haag.
Het ingediende ontwerp is strak en eigentijds vormgegeven. Het 200 meter lange gebouw omvat een onderhoudshal voor treinen en kantoorruimten met een magazijn. Dit lange volume hebben we in één eenvoudige Z-beweging gevat met aan de ene kant de hal en aan de andere kant het kantoor. Dit eenvoudige concept levert een krachtig beeld op.
Het gebouw doet denken aan een massief stootblok waartegen de trein tot stilstand komt. Aan de ene zijde van het gebouw rijdt de trein door een grote glazen deur de lichte hal binnen, aan de andere zijde eindigt dit in een stevig volume van baksteen, dat als stootblok lijkt te dienen.
Vanuit langsrijdende treinen is de firmanaam in grote letters op de gevel goed zichtbaar. Een driedeling in de hoogte en een doorgaand ritme van ramen en vluchtdeuren in de plint van het gebouw zorgen ervoor dat dit langgerekte volume maat en schaal krijgt. De reeks ramen is een referentie naar de dwarsliggers in de spoorbaan.
Het lange gebouw is gemaakt van een antraciet kleurige staalplaat met een grove profilering dat past bij de maat van het gebouw. De onderhoudshal is licht en voorzien van polycarbonaat en witte staalplaat. Het translucente polycarbonaat geeft een prettig werkklimaat in de hal en de ramen in de zijgevel zorgen voor contact met de buitenwereld.
De treintoegang op de kop van hal steekt naar buiten en is tevens voorzien van polycarbonaat. Het kantoor is in tegenstelling tot de hal zwaar aangezet door de zwarte baksteen met een strakke horizontale belijning. In dat volume zitten kantoorruimten en een magazijn. We hebben sobere kleuren gebruikt zodat het gebouw niet detoneert met de industriële omgeving. Wel hebben we contrast gezocht in lichte en donkere kleuren en hebben we een zorgvuldige detaillering toegepast.
Het ontwerp is tot stand gekomen met de vakgroepen Installatietechniek, Constructie en Duurzaam Bouwen van BAM Advies & Engineering. We gaan hierbij voor het BREEAM Excellent certificaat. Zo zijn ontwerp- en materiaalkeuzes getoetst aan onze Life Cycle Costing ontwerprichtlijnen.
Dit komt tot uitdrukking in de hoge eis wat betreft de RC-waarde van de gevel. Het dak heeft een lichtgrijze PVC dakbedekking en is voorzien van zonnecollectoren. De hal is onderverdeeld in vier klimaatzones, waarbij de zones apart verwarmd kunnen worden door helderstralers.
De regio heeft in de tenderfase al co-makers aangehaakt en die hebben zich ook aan de prijzen gebonden. Door een vroegtijdige en intensieve samenwerking in combinatie met onze creativiteit werd het scherpe plafondbudget van de klant gehaald. Momenteel wordt het ontwerp verder uitgewerkt door BAM Advies & Engineering.
Eind 2013 is het Technisch Centrum opgeleverd
bron video: NedTrain / foto's: Arjan Vrieze